Formål og Hensigt
Huset Australiensvej 29 - 31 - 33 er opført for at skabe et roligt og fredeligt sted, hvor foreningens ældre og pensionerede medlemmer og disses enker kan nyde deres otium i fred og ro.

Ejendommens bankkonto: (Reg.nr. 3001) Konto: 3015 - 117273

Lejlighederne
Ejendommen blev bygget i 1928 og blev præmieret af Københavns Kommune. Skipperforeningens ejendom har i dag 26 lejligheder, som er fordelt med 22 standardlejligheder og 4 store (sammenlagte standardlejligheder).

Standardlejlighederne er på ca. 60 kvm og består af 2 værelser, køkken og bad. Til hver lejlighed hører et loftsrum. På loftet er der desuden fælles tørrerum og motionsrum. I kælderen er der fælleslokalet "Kaptajnernes Salon" med tilhørende køkken. Desuden er der toilet med bademuligheder, bibliotek, systue, værksted / hobbyrum og et gæsteværelse, som beboerne kan leje til deres overnattende gæster for et nærmest symbolsk beløb. Gæsteværelset administreres af beboernes observatør i bestyrelsen. 

I haven er der græsarealer, blomsterbede, tørreplads, cykelskur, pavillion med køleskab til de varme sommerdage og havemøbler til fri afbenyttelse. Foreningen har desuden stillet en mellemstor gasgrill til rådighed for beboernes frie afbenyttelse, mod at brugere rengør den efter afkøling og brug, afkobler gasflasken, tildækker grillen og stiller den i pavillionen.

Lejen er generelt ca. 4.000 kroner og aconto varmebidrag er ca. 650 kroner - ialt ca. 4650 kroner om måneden. 11 af standardlejlighederne er helt eller delvist renoverede. Lejligheder, der er renoveret, er pålagt et fast beløb for renoveringsudgifterne på ca. 1000-2500 kroner pr. måned. 8 standardlejligheder er lagt sammen til 4 dobbelte lejligheder, og derfor er udgifter generelt det dobbelte af de ovenfor nævnte beløb.

Tegning over enkelt lejligheder mellem nummer 29 og 31. Den midterste trappe er køkkentrappe, som også adskiller hver af de enkelte lejligheder:
 
Ansøgning om lejlighed i ejendommen.

For at få tildelt er lejlighed i KSFs ejendom skal man være optaget på ventelisten. Alle ordinære medlemmer (dog ikke associerede) af Københavns Skipperforening kan gennem oldermanden søge bestyrelsen om optagelse på ventelisten for sig selv på A-ventelisten, og sine børn og børnebørn kan optages på B-ventelisten. Børn og børnebørns optagelse på ventelisten bortfalder, hvis medlemmet ophører med at betale administrationsgebyr eller at det ordinære medlemsskab ophører. Det er det ordinære medlem, der har ansvar for og er kontaktperson for børn og børnebørns eventuelle tildeling af studielejlighed.

Fra 1. januar 2023 er det administrative gebyr for ventelisten ændret til 190 kroner per år. Gebyret skal indbetales på ejendommen efter modtagelse af faktura på beløbet. Der vil IKKE blive sendt påmindelse om betaling af gebyret, og hvis betalingen ikke er registreret senest til fakturaforfald, bliver man slettet af listen.
 
Tildeling af en ledig lejlighed bestemmes af KSFs bestyrelse efter følgende retningslinjer:
 
  1. Pensionerede medlemmer har første prioritet (herunder gangbesværede).
  2. Medlemmer med mindre end 5 år til folke- eller førtidspension har anden prioritet.
  3. Medlemmer med mere end 5 år til folke- eller førtidspension kan i sjældne tilfælde få tildelt en tidsbegrænset kontrakt efter bestyrelsens skøn.
  4. Bestyrelsen og beboernes observatør i bestgyrelsen skal godkende alle tildelinger af KSFs ejendommens lejligheder.
  5. At få tildelt en lejlighed er at modtage et særligt privilegium, især fordi der i løbet af et år udloddes meget få lejligheder, da der samlet ikke er mere end 26 lejemål i ejedommen. Dette indebærer også, at lejligheden ikke kan overdrages til eventuelle familiemedlemmer (dog må eventuel efterladt ægtefælde eller samlevende efter et ordinært medlem blive boende)
  6. En tildelt lejlighed skal være beboerens primære adresse og opholdssted.
  7. Ejendommen ejes af KSF, og tildeling af lejligheder sker derfor kun via medlemmer. Det betyder bl.a., at beboerne udgør et særligt fællesskab baseret på foreningen. Ved indflytningen bliver man en del af fællesskabet, der ikke kan sammenlignes med almindelige boligselskaber, hvor hensigten er at drive en forretning. Derfor forventes det, at alle beboerne efter bedste evne tager del i fællesopgaver og lignende, da omkostningerne derved kan holdes nede, og fordi beboernes betalinger til driften ikke er møntet på at give overskud, som i kommercielle boligselskaber
Er der ingen medlemmer under punkt 1 og 2 (A-venteliste) , der anmoder om at få tildelt en ledig lejlighed, vil denne blive tilbudt til et ordinært medlems barn eler barnebarn (B-venmteliste), der kan dokumentere studium, og derfor kan opnå en tidsbegrænset aftale - under forudsætning af at medlemmet har betalt for at stå på ventelisten.

I princippet kan der ske tildeling af lejlighed, når oldermanden bliver informeret om fraflytning. Inden det kan gøres vil en besigtelse kunne afgøre, om lejligheden skal istandsættes, inden tildeling kan finde sted.

Der udsendes en mail til alle på A-ventelisten, og efter en uge tildeles lejligheden til det medlem med højeste ancinnitet. Hvis ingen har svaret inden en uge, sendes forespørgsel til medlemmer, som har børn og børnebørn på B-Ventelisten for alle de studerende, der står på listen, forudsat at der stadig er en aktiv relation som barn eller barnebarn til et ordinært medlem, som vi kan kontakte. På samme måde som for A-ventelisten vil der efter en uge blive tildelt det medlem, som har børn og børnebørn med højeste ancinnitet.

Det vil på ingen måde fremme ens sag at spørge om placering på listerne eller at anføre særlige behov, ønsker og præferencer, ligesom det ikke er muligt at vælge andet end den udbudte lejlighed.

Listen over ansøgere til lejligheder i ejendommen er slettet fra hjemmesiden, idet den kan indeholde personfølsomme oplysninger. Det betyder bl.a., at vi skal have accept af hver enkelt på listen, hvis vi skal distribuere listen, og der er pt. ikke accept fra alle på listen, og derfor kan vi ikke udsende ventelister. Når der er fuld accept, vil vi meddele det her på siden, og så kan der udsendes lister efter forespørgsel ved henvendelse til oldermand@skipperlaug.dk, men der skal påregnes en væsentlig ekspeditionstid, da det vil blive nedprioriteret efter vigtigere sager.

Ejendommens Husorden - klik her