Forside Udskriv


Informationer om Stiftelsens lejligheder og ejendommen

Formål og Hensigt
Huset Australiensvej 29 - 31 - 33 er opført for at skabe et roligt og fredeligt sted, hvor foreningens ældre og pensionerede medlemmer og disses enker kan nyde deres otium i absolut ro.

Stiftelsens bankkonto: (Reg.nr. 3001) Konto: 3015 - 117273

Lejlighederne (februar 2017)
Skipperforeningens Stiftelse har 26 lejligheder. Ejendommen blev bygget i 1928 og blev præmieret af Københavns Kommune. De enkelte lejligheder er på ca. 60 kvm og består af 2 værelser, køkken og bad. Til hver lejlighed hører et loftsrum. På loftet er der desuden fælles tørrerum og motionsrum. I kælderen er der fælleslokalet "Kaptajnernes Salon" med tilhørende køkken. Desuden er der toilet med bademuligheder, bibliotek, systue, værksted / hobbyrum og et gæsteværelse, som beboerne kan leje til deres overnattende gæster for et nærmest symbolsk beløb. I haven er der græsarealer, blomsterbede, tørreplads, cykelskur, pavillion med køleskab til de varme sommerdage og havemøbler til fri afbenyttelse. Foreningen har desuden stillet en mellemstor gasgrill til rådighed for beboernes frie afbenyttelse, mod at brugere rengør den efter afkøling og brug, afkobler gasflasken, tildækker grillen og stiller den i pavillionen.

Driftstilskud er generelt 3200 kroner og aconto varmebidrag er ca. 650 kroner - ialt ca. 3850 kroner om måneden. 10 af de enkelte lejligheder er renoverede. Lejligheder, der er renoveret før 2018, er pålagt et fast beløb for renoveringsudgifterne på ca. 1000 kroner pr. måned, og for lejligheder, der er renoveret efter 2018, betales et afdrag på ca. 2000 kroner pr. måned.

8 enkeltlejligheder er lagt sammen til 4 dobbelte lejligheder. Driftstilskud og aconto varme er derfor det dobbelte af de ovenfor nævnte beløb. For 2 af de dobbelte lejligheder er afdag for lån til renovering henholdsvis 2500 og 2800 kroner per måned.

Tegning over enkelt lejligheder mellem nummer 29 og 31. Den midterste trappe er køkkentrappe, som også adskiller hver af de enkelte lejligheder:
 
 
Ansøgning om lejlighed i Stiftelsen.

For at få tildelt er lejlighed i Stiftelsen skal man være optaget på ventelisten. Alle ordinære medlemmer (dog ikke associerede) af Københavns Skipperforening kan gennem oldermanden søge bestyrelsen om optagelse på ventelisten for sig selv, sine børn og børnebørn. Børn og børnebørns optagelse på ventelisten bortfalder, hvis medlemmet ophører med at betale administrationsgebyr eller at det ordinære medlemsskab ophører. Det er det ordinære medlem, der har ansvar for og er kontaktperson for børn og børnebørns eventuelle tildeling af studielejlighed.

Fra 1. januar 2023 er det administrative gebyr for ventelisten ændret til 190 kroner per år. Gebyret skal indbetales på Stiftelsens konto i Danske Bank (se ovenfor) inden 1. maj i det pågældende år med angivelse af "VL (årstal) samt medlemsnummer" i bankens tekstfelt til modtageren. Der vil IKKE blive sendt påmindelse om betaling af gebyret, og hvis betalingen ikke er registreret senest den 1. maj i det pågældende år, bliver man slettet af listen.
 
Tildeling af en ledig lejlighed bestemmes af KSFs bestyrelse efter følgende retningslinjer:
 
  1. Pensionerede medlemmer har første prioritet (herunder gangbesværede).
  2. Medlemmer med mindre end 5 år til folke- eller førtidspension har anden prioritet.
  3. Medlemmer med mere end 5 år til folke- eller førtidspension kan i sjældne tilfælde få tildelt en tidsbegrænset kontrakt efter bestyrelsens skøn.
  4. Bestyrelsen og beboerrepræsentanten skal godkende alle tildelinger af Stiftelsens lejligheder.
  5. At få tildelt en lejlighed er at modtage et særligt privilegium - næsten som et legat, dog uden at det skattemæssigt kan værdiansættes. Dette vil sige, at lejligheden ikke kan overdrages til eventuelle familiemedlemmer (dog må eventuel efterladt ægtefælde eller samlevende efter et ordinært medlem blive boende)
  6. En tildelt lejlighed skal være beboerens primære adresse og opholdssted.
  7. Ejendommen ejes af KSF, og tildeling af lejligheder sker derfor kun via medlemmer. Det betyder bl.a., at beboerne udgør et særligt fællesskab baseret på foreningen. Ved indflytningen bliver man en del af fællesskabet, der ikke kan sammenlignes med almindelige boligselskaber, hvor hensigten er at drive en forretning. Derfor forventes det, at alle Stiftelsens beboere efter bedste evne tager del i fællesopgaver og lignende, da driftsomkostningerne derved kan holdes nede, og fordi beboernes betalinger til driften ikke er møntet på at give overskud, som i kommercielle boligselskaber
Er der ingen medlemmer under punkt 1 og 2, der anmoder om at få tildelt en ledig lejlighed, vil denne blive tilbudt til et ordinært medlems barn eler barnebarn, der kan dokumentere studium, og derfor kan opnå en tidsbegrænset aftale - under forudsætning af at medlemmet har betalt for at stå på ventelisten.

I princippet kan der ske tildeling af lejlighed, når oldermanden bliver informeret om fraflytning. Herefter vurderes det, om lejligheden skal istandsættes, inden tildeling kan finde sted.

Der udsendes en mail til de 5, der står øverst på ventelisten, og hvis ingen har svaret inden en uge, udsendes en forespørgsel til alle andre ordinære medlemmer på listen. Hvis ingen har svaret inden en uge, sendes forespørgsel til kontaktpersonerne for alle de studerende, der står på listen, forudsat at der stadig er en aktiv relation som barn eller barnebarn til et ordinært medlem, som vi kan kontakte – og det er ved hver forespørgselsrunde efter ”først til mølle”-princippet, så generelt er selve placeringen på ventelisten stort set uden praktisk betydning.

Det vil på ingen måde fremme ens sag at spørge om placering på listerne eller at anføre særlige behov, ønsker og præferencer, ligesom det ikke er muligt at vælge andet end den udbudte lejlighed.

Listen over ansøgere til lejligheder i Stiftelsen er slettet fra hjemmesiden, idet den kan indeholde personfølsomme oplysninger. Det betyder bl.a., at vi skal have accept af hver enkelt på listen, hvis vi skal distribuere listen. Ethvert ordinært medlem, der står på listen, kan få denne tilsendt ved henvendelse til oldermand@skipperlaug.dk, men der skal påregnes en væsentlig ekspeditionstid, da det vil blive nedprioriteret efter vigtigere sager.

Stiftelsens Husorden - klik her